DAF heeft op de CV Show in Birmingham de nieuwe generatie onthuld van de CF en XF modellen. Onder de naam ‘Pure Exellence’ introduceert DAF een groot aantal vernieuwingen die leiden tot een nog efficiënter voertuig.
De nieuwe generatie is aan de buitenkant maar weinig veranderd maar onderhuids is er van alles aangepakt. Zo is er een betere geleiding van de lucht onder de cabine door, is er een veel kleinere demperunit en heeft DAF gewichtsreductie toegepast. Dat zorgt voor ruim 100 kilo meer laadvermogen, maar er is door de kleinere demper ook meer chassisruimte over voor brandstof. Bijkomend voordeel is de toegenomen bodemvrijheid. Kortom, je beschadigt die dure demper voortaan minder snel.
Technisch is er verder motorennieuws. Alle uitvoeringen van de MX11 en MX13 motoren leveren voortaan tien pk meer. De zwaarste MX13 motor ging er zelfs twintig pk op voorruit en deze levert nu 530 pk. Het maximale koppel steeg naar 2600 Nm. Nieuw zijn ook de versnellingsbakken. DAF koos voor de nieuwste ZF, de Traxon. Dat is een supersnel schakelende, geautomatiseerde bak waarmee we al eerder kennis maakten. Nieuw is ook de toegenomen onderhouds-interval. Die kan oplopen tot maar liefst 200.000 kilometer.
Ook in het interieur zijn er een groot aantal wijzigingen doorgevoerd waaronder een nieuwe climatiserings- unit met een automatische functie, dimbare binnenverlichting en nieuwe kleurtjes.
Alles bij elkaar staan we te springen om er aan te mogen zitten, en dat gaat binnenkort gebeuren!