Nogmaals een waarschuwing voor Denemarken van Transport In Nood!
Vorige week is alweer een Nederlandse transporteur in de problemen gekomen door een hoge boete. Bijna alle hoge Deense boetes worden uitgeschreven voor overtredingen van de rijtijdenwet en voor het onjuist gebruik maken van de digitale tachograaf. Vorige week ging het om € 19.000,- ! “In de afgelopen jaren hebben wij nog wel hogere bekeuringen voorbij zien komen”, aldus Transport In Nood. “Ook rijverboden worden veel meer opgelegd dan in andere landen. Deze boetes en rijverboden zijn lang niet altijd het gevolg van het doelbewust overtreden van de regels. Hier komt zo een voorbeeld van. In Denemarken wordt weinig gelet op het gewicht van een combinatie. In ieder geval komen wij van Transport In Nood deze boetes zelden tegen”.
Risico = kans x gevolg
Midden vorig jaar hebben de Denen een nieuwe regering gekozen die de grenzen strenger is gaan bewaken. Hierdoor zijn er meer controles. Deze controles zijn niet zozeer voor het vrachtverkeer, maar ook even een chauffeurspas en tachograaf uitlezen tijdens zo’n controle is een fluitje van een cent. Om deze reden is er sinds vorig jaar een grotere kans om beboet te worden voor overtredingen van de rijtijdenwet. Ten tweede handhaven de Denen ook strikter. Zij zien minder feiten door de vingers, de opbouw van hun boetes zijn ongunstig en de straffen voor het (onbewust) onjuist gebruik maken van de tachograaf zijn helemaal buiten proporties. Het gevolg hiervan is dat de boetes en rijverboden in Denemarken snel oplopen. Na Frankijk kunnen wij nu zeggen dat Denemarken echt een risico-land is.
Een boete in Denemarken wordt uitgeschreven voor het percentage overschrijding. Een overschrijding met een percentage van 1% kost de chauffeur 100 Deense kronen en het bedrijf 200 DKK. Bij grotere bedragen worden de boetes afgerond naar de dichtstbijzijnde 500 DKK. 23% wordt dan 2500 DKK en het bedrijf krijgt 4500 DKK. Kom je boven de 30% overschrijding van de rijtijdenwet, dan gaan de boetes verder omhoog en maak jij direct kans op een voorwaardelijk rijverbod van 3 maanden. Het hangt er een beetje vanaf welke overtredingen er nog meer zijn. Met een voorwaardelijk rijverbod mag je nog rijden, maar bij een volgende forse overtreding wordt deze omgezet naar onvoorwaardelijk. Bij hele forse overtredingen wordt wel direct een onvoorwaardelijk rijverbod opgelegd. Denk hier bij aan 60% of meer. Na het rijverbod zou je eigenlijk een vaardigheidstest moeten doen om weer te mogen rijden, maar deze regeling geldt gelukkig niet voor buitenlandse chauffeurs.
Een rijverbod krijgt men niet zomaar zal je denken. Als jij op de helft van de dagelijkse rust de auto eventjes verplaatst, dan heb jij de dagelijkse rust afgebroken en is er direct al een 50% overschrijding. Denemarken handhaaft zo strikt dat deze straf hiervoor al meerdere keren is opgelegd. Hetzelfde geldt voor het gebruik van de boot- en treinfunctie. Gebruik je deze functie verkeerd, dan krijg je gemakkelijk een hoog percentage overschrijding.
Maak een printje!
Om bovenstaande redenen is het altijd belangrijk om bewijs te hebben om aan te tonen dat je de boel niet moedwillig probeert te bedonderen. Sta je niet binnen 4,5 uur stil, maak een 24-uursprintje met de reden waarom je de parkeerplek niet kon bereiken. Moet je de auto verplaatsen, maak dan een printje met de reden en laat deze ondertekenen door de persoon van wie je de auto moest verplaatsen. Houdt ook altijd de tickets van de ferry bij je. Bij eventueel verkeerd gebruik van de boot- en treinfunctie kan je altijd aantonen dat je echt op de boot stond.
Over de bootfunctie hebben wij al eens eerder bericht >>
https://www.facebook.com/TransportinNood/photos/a.336152109868651.1073741828.333531560130706/601946599955866/?type=3&theater
Nu het tweede belangrijke punt dat speelt in Denemarken.
De Denen willen zo min mogelijk proces-verbaal opmaken. Eigenlijk willen zij de zaak direct sluiten bij justitie nadat de boete is uitgeschreven. Om deze reden laten zij jou een formulier ondertekenen waarin jij aangeeft schuld te bekennen en alle maatregelen accepteert. Ook als het gaat om een rijverbod! In deze gevallen zal er een tolk worden ingeschakeld om jou hiervan ter plekke op de hoogte te stellen, maar in veel gevallen weet de chauffeur daarna nog steeds niet welke consequenties dit tekenen heeft. Na tekenen is de kans op bezwaar bekeken en ben je ondertussen al veel tijd verloren, omdat je moest wachten op de tolk. Ons advies is om direct kenbaar te maken dat jij naar het gerecht wilt. Geef aan dat je het niet wenst om met een tolk te spreken en teken niets! Op deze manier accepteer jij de boete niet en moeten zij proces verbaal opmaken. Deze zullen zij later per post toesturen. Let er ook op dat alle extra informatie wordt genoteerd door de agent. Daarom is het beantwoorden van zijn vragen niet verstandig. Het is natuurlijk aan jullie de keuze om te bepalen wat jij zegt tegen de agent, maar ons advies is om zo min mogelijk te vertellen. In principe heb jij het recht om te zwijgen. Je bent alleen verplicht om jouw naam, adres en geboortedatum op te geven. Ook moet jij natuurlijk wel gewoon meewerken aan de controle. Zij mogen de vrachtauto doorzoeken en jij moet alle documenten kunnen tonen die zij willen zien. Niet meewerken is strafbaar en dit kan een hoge boete of arrestatie opleveren.
Het is direct duidelijk of er een rijverbod in het spel is en hoe hoog de boete zal zijn. Het is aan jullie de keuze of jullie proces verbaal willen of niet. Bij proces verbaal kan achteraf alsnog schriftelijk de zaak geaccepteerd worden zonder rechtszaak. In veel gevallen zal de politie proberen achteraf contact op te nemen met de chauffeur om te vragen of hij de zaak niet alsnog wil accepteren. Dit gebeurt meestal telefonisch en kan soms intimiderend overkomen.
Eerder bericht: Alles wat u zegt, kan en zal tegen u worden gebruikt! >>
https://www.facebook.com/TransportinNood/photos/a.336152109868651.1073741828.333531560130706/554322021384991/?type=3&theater
Het proces verbaal en dan?
Het proces verbaal, van bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk, wordt altijd na het betalen van de borgsom binnen enkele maanden/jaren aangetekend verstuurd naar het bedrijf of de chauffeur. Denemarken stuurt in feite weinig post, omdat de meeste zaken in eerste instantie direct gesloten worden door de “geforceerde” schulderkenning van de chauffeur. Accepteer jij de boete niet, dan zal Denemarken proces verbaal op moeten maken. Er worden direct twee zaken opgestart. 1 zaak tegen het bedrijf en 1 zaak tegen de chauffeur. Het verbaal zal in de meeste gevallen per post gestuurd worden naar de chauffeur of naar het bedrijf. Meestal is dit al binnen enkele weken, dus houd de post goed in de gaten! Bij ontvangst van het proces verbaal kan de opgelegde boete nog steeds geaccepteerd worden, waarmee geringe extra kosten en een rechtszaak voorkomen worden. Indien gewenst zal onze advocaat bezwaar aantekenen en hierop zal een dagvaarding volgen.
Let op! Het is belangrijk om te weten dat sommige overtredingen gezien worden als een misdrijf. Hierop is het strafrecht van toepassing. Het rijden op een andere pas is in Denemarken bijvoorbeeld persoons-fraude. Hier wordt direct een onvoorwaardelijk rijverbod voor opgelegd en de chauffeur is verplicht om voor te komen. In sommige gevallen wordt zelfs voorwaardelijke gevangenisstraf geëist.
De termijn om bezwaar aan te tekenen in Denemarken is ongeveer 2 weken. Deze deadline zal altijd genoemd worden in het per post ontvangen proces verbaal. In vergelijking met andere landen is dit dus vrij kort. Ook wordt het proces verbaal snel gestuurd. Wordt er na de deadline geen bezwaar aangetekend, dan zal de zaak automatisch gesloten worden bij de Deense administratie. Bij een misdrijf zal er wel altijd een dagvaarding gestuurd worden. In de meeste gevallen zal de dagvaarding persoonlijk worden afgegeven door de Nederlandse politie of door een deurwaarder op het opgegeven huisadres van de chauffeur. Dit lijkt erg verontrustend, maar Denemarken heeft enkel een verzoek ingediend bij Nederland om de brief persoonlijk af te geven, zodat zeker is dat de datum van de hoorzitting bekend is. Tijdens deze hoorzitting in Denemarken zal een advocaat namens jou het woord voeren. Toch is het beter dat jijzelf ook aanwezig bent tijdens de hoorzitting in Denemarken. Het is begrijpelijk dat dit vanwege de locatie niet wenselijk is, maar op deze manier bent u beschikbaar om directe vragen te beantwoorden.
Rechtbank, gerechtshof en hoge raad
Denemarken heeft ongeveer hetzelfde rechtssysteem als Nederland. Er zijn in eerste instantie de plaatselijke rechtbanken. Hier worden als eerste een variatie aan rechtszaken gevoerd. Het is daarom zo dat de rechters hier over weinig specifieke kennis beschikken als het gaat om de diverse regelgeving in het transport. Zij hebben simpelweg niet de tijd om zich te verdiepen in de complexe en technische materie die voor deze zaken nodig is. Dit is de reden waarom deze rechters geneigd zijn partij te kiezen van de bekeurende inspecteurs. Van deze inspecteurs word verwacht de kennis wél te bezitten. Dat de rechter de inspecteur volgt, is iets wat een succesvolle eerste rechtszaak tegenwerkt. Daarom is het beter om ook zelf aanwezig te zijn, zodat vragen van de rechter direct beantwoord kunnen worden. Indien de eerste uitspraak negatief is, heeft hoger beroep bij een gerechtshof direct meer potentie. Hier zijn rechters werkzaam die gespecialiseerd zijn in transport en deze hebben wel de specifieke kennis die nodig is voor deze zaken. De specialistische kennis van onze advocaten, en hun zienswijze, zullen hier eerder gevolgd worden. Onze advocaten willen altijd het beste voor onze leden en daarom zullen zij altijd advies geven welke weg het meest vruchtbaar is.
Download de gratis App “Legal Control” in de App Store, want met deze App kan jij zien waar de transportcontroles zijn in Europa.
Bron: Transport In Nood.